Biografie

ROOSBEEF, zo doopt de zestienjarige Nederlandse Roos Rebergen haar fonkelnieuwe band. We schrijven 2005, het jaar waarin Roos voor het eerst van zich laat horen in de Grote Prijs van Nederland. Ze schiet er prompt de hoofdvogel af in de categorie singer/songwriter. Een eerste titelloze ep en single (De Bouwvakkers) volgen het jaar daarop.

Ze Willern Wel Je Hond ...

Een aanloopje was dat slechts, naar het voldragen debuutalbum met de welluidende titel: Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten. Hoewel er geen ‘officiële’ singles uit het album worden getrokken, schopt het openingsnummer Onder Invloed het tot radiohitje in Nederland. Van bij het prille begin poot Roos, in een uiterst herkenbaar eigen idioom de heipalen neer van haar universum. Een klein, maar volstrekt uniek stukje belevingswereld van een weifelend plattelandsmeisje dat weleens vrolijk en lichtvoetig, maar veelal melancholisch en zwaar op de hand -evenwel met gezwinde zelfrelativering- de dingen, de mensen, de gebeurtenissen rondom zich registreert.

Toenmalig Zita Swoon pianist/gitarist Tom Pintens vijlt als producer een punt onder dit eerste uitroepteken. We schrijven 2008.

Een jaar later maakt Roos Rebergen met Torre Florim (De Staat) De Speeldoos. Zes bloedeerlijke liedjes waarvan de verrassende teksten geschreven zijn door de mensen met een verstandelijke handicap van zorginstelling Dichterbij. Na een rits opzwepende optredens en een ontwapenende passage in het tv-programma De Wereld Draait Door, krijgt deze mooie samenwerking een vervolg in 2013 met De Tweede Speeldoos.

Ondertussen verschuift tijdens het schrijf- en repetitieproces van het tweede Roosbeef album ‘Omdat ik dat wil’ een en ander in de gelederen van de groep. Tijdens de tournee van Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten herkent Roos in Wannes Cappelle van Het Zesde Metaal een West-Vlaamse compagnon de route en muzikale evenknie. Wannes sluit net zoals de eerder als gast genodigde Tom Pintens aan bij het hervormde ROOSBEEF.

Bandleden Roosbeef

Drummer van het eerste uur Tim van Oosten blijft,  mede door de genoemde personeelswissels is ROOSBEEF inmiddels een half Nederlandse/half Vlaamse band geworden. De nummers Twijfelaar, Nachtauto en Iets Teveel Wij(n) zijn nu ook in Vlaanderen meermaals op Radio 1 te horen. We schrijven herfst 2011 wanneer Wannes Capelle de band verlaat en wordt vervangen door supertalent en multi-instrumentalist Tijs Delbeke (Sir Yes Sir).

De samenwerking met Delbeke werpt al snel nieuwe vruchten af. In 2012, nog geen jaar na Omdat Ik Dat Wil, brengt ROOSBEEF alweer een ep’tje uit. Het verse kleinood heet Warüm en rijgt zes intimistische pareltjes aan elkaar die de weg naar de radiozenders moeiteloos weten te vinden. Met onder meer Leven Van Een Kunstenaar, een gevoelige vertaling van Daniel Johnstons The Story Of An Artist kent Roosbeef’s muzikale groeiproces een flinke scheut richting volle wasdom. In 2014 na tien jaar trouwe dienst verlaat ook gitarist Reinier van den Haak Roosbeef.

Tussendoor laat Roos nog van zich horen in opmerkelijke samenwerkingen: voor Radio 1, Schrijver Zoekt Zanger zingt ze voor Styrofoam Lied Voor Een Hart in, een tekst van auteur Elvis Peeters.

Voor de muzikale ode aan Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink De Supersonische Boem levert Roos Duifies, Duifies. Op 4 mei, ter ere van de Nederlandse Dodenherdenking, zingt zeRaak Mij Aan bijgestaan door koor en orkest. Het door merg en been snijdende lied is veel te mooi om niet op het eerstvolgende album te verschijnen.

KALF, we schrijven hier en nu, Antwerpen, putje winter 2014. Het lijkt het definitieve einde van een jeugd op te tekenen. Een jeugd waar een mens zich aan vastklampen wil, zo suggereert de albumtitel. Evenals de albumhoes: fotografie door Johan Rebergen (Roos’ vader). Op een wazige achtergrond staat een koe voor een boerderij.  Een echo van de ‘Boerderij’ vanop het debuutalbum. Tussen de songtitels op dit nieuwe album ontdekken we ook ‘De Schelde’. In leven en werken pendelt Roos tussen de stilte van het Nederlandse platteland en de drukte van de Belgische stad. Pendelen en twijfelen. Tussen vroeger en binnenkort. Tussen Kalf en Beef.

KALF artwork

Bezetting:

Roos Rebergen: zang, gitaar, piano
Tim van Oosten: drums, percussie
Tijs Delbeke: zang, gitaar, bas, trombone, toetsen
Tom Pintens: zang, gitaar, bas, klarinet, toetsen

Foto’s

vrij te gebruiken voor promotieoeleinden o.v.v. de fotografe

Foto: Elisabeth van Lierop

Foto: Elisabeth van Lierop

Foto: Elisabeth van Lierop

Foto: Elisabeth van Lierop

Foto: Elisabeth van Lierop

Foto: Elisabeth van Lierop

Foto: Elisabeth van Lierop

Foto: Elisabeth van Lierop

Foto: Elisabeth van Lierop

Foto: Elisabeth van Lierop